вівторок, 9 червня 2015 р.

Перший крок до децентралізації влади

Останнім часом багато розмов точиться щодо питання проведення реформи місцевого самоврядування та її наступного кроку – децентралізації влади.
Одним з головних завдань реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади є наближення надання адміністративних та соціальних послуг до громадян. Створення обєднаних територіальних громад уможливить надання послуг в кожному центрі територіальної громади.
Це покращить якість та швидкість надання послуг. Так, час на прибуття швидкої допомоги, пожежної чи міліції повинен не перевищувати 30 хвилин. Інакше ця допомога з кожною втраченою хвилиною стає неефективною.
Після обєднання територіальна громада отримає більше повноважень для покращення життя населення, оскільки послуги стануть ближчими до населення. Так до органів місцевого самоврядування відійдуть такі обов’язки, як надання пожежної охорони, забезпечення громадської безпеки силами муніципальної поліції, організація перевезень на території громади, надання житлово-комунальних послуг, розвиток місцевої інфраструктури, залучення інвестицій, та управління земельними ресурсами. Також громаді делегують деякі обов’язки: утримання та організація роботи будинків культури, бібліотек та спортивних майданчиків; надання первинної медичної допомоги; управління школами та садочками; надання соціальної допомоги через спеціальні центри в громадах; надання адміністративних послуг через центри в громадах.

Для того, щоб утримувати весь цей апарат на місцевому рівні залишатиметься левова частка коштів з податків населення та підприємців. На проведення реконструкції основних інфраструктурних обєктів також будуть виділенні кошти із фонду регіонального розвитку.

Внаслідок децентралізації у місцевого самоврядування суттєво збільшяться повноваження і фінансові та кадрові ресурси. В об’єднаних територіальних громадах виникне потреба в додатковій кількості спеціалістів з усіх сфер їхньої компетенції. Частина з них може перейти з місцевих органів виконавчої влади, а щодо інших може виникнути навіть кадровий дефіцит. Крім цього, в невеликих поселеннях буде запроваджено інститут старости, який законом наділяється відповідними повноваженнями і повинен мати достатню кваліфікацію, щоб надавати найпоширеніші місцеві адміністративні послуги. У віддалених та великих поселеннях можуть утворюватися територіальні підрозділи виконавчих органів ради об’єднаної громади, які будуть координуватися відповідним старостою. Кількість старост і перелік відповідних структурних територіальних підрозділів органів місцевого самоврядування також буде визначатися безпосередньо місцевими радами.
Таким чином можна спрогнозувати, що сумарно чисельність чиновників на рівні територіальних громад не тільки не зменшиться, а може навіть збільшитися. Це також відповідь на закиди тим, хто стверджує, ніби Уряд хоче зекономити за рахунок скорочень у сфері місцевого самоврядування. Такі закиди - повна нісенітниця. Але цілком закономірно, що можуть зменшитися чиновницький апарат, який функціонує на рівні районів та відповідні видатки. Провівши децентралізацію, об’єм повноважень органів влади на цьому рівні, – особливо виконавчої, – залишиться незначний.


Експерт Офісу реформ                                                                                                у Тернопільській області                                                           Степан Семенів

Немає коментарів:

Дописати коментар